Skip to content

projekt Smakexperiment på way out west

Gerilla-experiment utmanar smakmyter kring växtbaserad mat

För att nå de globala målen i Agenda 2030 är en övergång till mer växtbaserade proteiner avgörande, både för vår hälsa och för klimatet. Men endast 25% av Sveriges befolkning kan tänka sig att konsumera mindre animaliskt och mer vegetariskt, där smak uppges vara är en av de vanligaste barriärerna till att skifta till växtbaserade proteiner.

Läs mer

Vi ville genom ett smakexperiment väcka reflektion kring våra matvanor och utmana de fördomar vi ofta har om vegetarisk mat. Under tre dagar deltog över 200 festivalbesökare i experimentet, där deltagarna fick smaka på två identiska tacos och sedan svara på frågor i ett formulär efteråt. Uppgiften var enkel: Vilken trodde de var kött respektive vegetarisk?

Smakexperimentet erbjöd en unik möjlighet att samla in beteendedata och insikter i en autentisk miljö. Till skillnad från traditionella enkäter gav detta experiment en direkt inblick i deltagarnas faktiska upplevelser och reaktioner på matval. Resultatet visade att endast ett fåtal kunde känna skillnad på växtbaserat och animaliskt protein.

Till skillnad från traditionella enkäter ger detta experiment en direkt inblick i deltagarnas faktiska upplevelser och reaktioner på mat, resultatet visar att vi inte alltid har så lätt att avgöra skillnad på animaliska- och växtbaserade proteiner. I samband med experimentet frågade vi även deltagarna om de kunde tänka sig att äta mer växtbaserat framöver. 85% svarade ja. Det visar att det finns en stor potential att hjälpa fler att göra mer hållbara matval.

Om projektet

I samarbete med Greentopia på musikfestivalen Way Out West genomförde Beteendelabbet och Jävligt Gott smakexperiment. Filmen skapades av produktionsbolaget Roll Nine.

Kontakta
Ida Lemoine
VD, Beteendelabbet
ida@beteendelabbet.se